alcohol en diabetes type 1: glas wijn

Alcohol en diabetes type 1: effecten en tips

In deze blog

Alcohol kan op korte- en lange termijn een significant effect hebben op je bloedsuikers. Daarnaast hebben verschillende soorten drankjes, verschillende effecten op je waardes. Verantwoord alcohol drinken met diabetes type 1 kan, maar hiervoor is het wel handig om te weten wat hierbij komt kijken.

Alcohol drinken met diabetes type 1: tips

Ook met diabetes type 1 kun je alcohol drinken, zolang je geen specifieke gezondheidsproblemen hebt. Wel is het goed om de volgende adviezen aan te houden:

  • Beperk je alcoholinname tot 1 glas per dag
  • Vertel je vrienden en familie waar je mee bent dat je bloedsuikers kunnen zakken door alcohol, zodat zij kunnen bijspringen mits nodig
  • Draag een accessoire waarop staat dat je diabetes type 1 hebt
  • Check je bloedsuikers vaker en zowel voor, als tijdens en (lang) na het drinken
  • Drink geen alcohol wanneer je bloedsuiker laag is, of op lege maag
  • Combineer alcohol eventueel met een hapje
  • Vergeet je medicatie niet; stel desnoods een herinnering in
  • Houd rekening met de kans op hypo’s en pas je insulinedosering en/of voeding (in overleg met diabetesverpleegkundige) aan op basis hiervan
  • Soms verwarren mensen een hypo met dronkenschap, of andersom. Check daarom voor de zekerheid je bloedsuikers!

Goed om te weten: Glucagon kan minder effectief werken bij een hypo door alcohol. Je lever is dan druk bezig met het afbreken van de alcohol. Daarom geeft het geen prioriteit aan het vrijmaken van glucose die je indient via de glucagon-pen.

Voor overige tips kun je terecht op de website van Diabeter.nl.

Risico op verlate hypo’s bij alcohol en diabetes type 1

Alcohol kan veel effect hebben op je bloedsuiker. Een van de grootste risico’s is het krijgen van een verlate hypo.

Dit komt omdat je lichaam alcohol ziet als gif. Bij inname van alcohol geeft je lever daarom alle prioriteit aan het afbreken hiervan. Hierdoor stopt de lever tijdelijk met het afgeven van glucose in de bloedstroom, terwijl je hiervoor wél basale insuline in je lichaam hebt. Daarnaast stopt je lever ook (gedeeltelijk) met opnemen van glucose uit eten, waardoor je reserves niet worden aangevuld.

Voor elk glas alcohol is je lever zo’n 1 tot 1,5 uur bezig met het afbreken van de giftige stoffen. Hoe meer je drinkt, hoe langer je lever hiermee bezig is en zijn andere taken niet (goed) kan uitvoeren. Het gevolg hiervan kan (vaak uren na het drinken) een flinke en levensgevaarlijke hypo zijn [1].

Niet ieder alcoholisch drankje is hetzelfde

De kans op zo’n hypo en hoe deze verloopt hangt niet niet alleen af van hoeveel alcohol je drinkt, maar ook of de drankjes in kwestie rijk zijn aan suiker/koolhydraten. Een suikerrijke cocktail kan zo eerst je bloedsuikers doen pieken, en uren later doen dalen. Dit terwijl (bijvoorbeeld) droge witte wijn je bloedsuiker eerder direct laat zakken.

Insuline doseren voor alcohol kan daarmee vrij ingewikkeld zijn. Laten we eens kijken naar de koolhydraten in de meest bekende drankjes [2].

Witte wijn per glas (á 150 ml)

  • Pinot Grigio – 4 gram koolhydraten
  • Chardonnay 3.8 –  gram koolhydraten
  • Sauvignon Blanc – 2.7 gram koolhydraten

Let op: dessertwijnen hebben vaak 15 tot 20 gram koolhydraten per glas. 

Rode wijn per glas (á 150 ml)

  • Cabaret Sauvignon – 3.6 gram koolhydraten
  • Merlot – 3.7 gram koolhydraten
  • Pinot Noir – 3.4 gram koolhydraten

Bier per flesje

  • Heineken 11.3 – gram koolhydraten
  • Hertog Jan – 10.2 gram koolhydraten
  • Amstel – 9,5 gram koolhydraten
  • Speciaalbier – zeer verschillend!

Zoete likeur

  • Southern Comfort – 3 gram koolhydraten
  • Amaretto sour 12 gram koolhydraten
  • Bailey’s 7 gram koolhydraten

Shot-drankjes per 40 ml

Sterke drank zoals wodka, tequila, rum en whiskey bevat meestal geen koolhydraten. Dit verandert natuurlijk wanneer je het mixt met normale frisdranken, i.p.v. zero-varianten! Daarnaast heb je ook gezoete varianten van bijvoorbeeld rum en wodka, maar ook deze komen per shot vaak niet boven de 5 gram koolhydraten uit.

Alcohol en diabetes type 1: is het gevaarlijk?

Het acute gevaar van alcohol komt naar voren wanneer je zoveel drinkt dat je te dronken bent om helder na te denken, bewusteloos raakt, of moet excessief kotsen door bijvoorbeeld alocholvergiftiging.

Wie dronken is vergroot niet alleen de kans op slechte beslissingen, maar kan ook zomaar belangrijke zaken vergeten. Wanneer je te dronken bent om je achtergrondinsuline op tijd of überhaupt te nemen, kan dit tot torenhoge bloedsuikers leiden.

Nog een stap verder is wanneer je bewusteloos raakt. Wanneer je bewusteloos bent kan je bloedsuiker zeer sterk dalen door de grote hoeveelheid alcohol. Waar je normaal nog wakker wordt van een hypo, gebeurt dat in dit geval hoogstwaarschijnlijk niet. Het wordt lastig om dán je hypo op te lossen met koolhydraten. Hierdoor loop je een serieus risico op een beroerte of zelfs overlijden.

Mocht je ‘wegkomen’ met excessief kotsen (bijvoorbeeld door een alcoholvergiftiging), dan is het ook opletten geblazen. Hierdoor is de kans op uitdroging namelijk zeer groot. Dit kan leiden tot diabetische ketoacidose of juist een levensgevaarlijke hypo doordat je geen kans krijgt om glucose te drinken of eten [3].

Mijn ervaring met alcohol en diabetes type 1

Aangezien ik met Fit met Diabetes ook mijn persoonlijke ervaringen deel en hier zo eerlijk mogelijk over ben, zal ik dat ook doen met betrekking tot het drinken van alcohol. Let wel op: dit is mijn aanpak. Dat wil niet zeggen dat jij dit ook zo moet doen!

Persoonlijk drink ik alleen witte of rode wijn, bijvoorbeeld in een restaurant of in de zomer op een terras. Dit gebeurt niet meer dan 1 á 2 keer per maand, en per keer nooit meer dan twee glazen. Voor mij heeft deze hoeveelheid alcohol weinig effect, ook omdat ik deze drankjes vaak combineer met een hapje. Ik ben zelf vrij bewust met mijn inname van alcohol en probeer dit zoveel mogelijk te beperken.

Er zijn ook tijden geweest waar ik regelmatig ging stappen en eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de alcoholinname dan ook in verhouding hoger lag. Voor mij werkte het toen om voor elke drie drankjes rum met cola zero, één rum met normale cola (tegen hypo’s) en één glas water (tegen uitdroging) te drinken. Hierbij moest ik dan vaak nog wel mijn achtergrondinsuline iets naar beneden schroeven zodat ik de ochtend erna geen hypo’s kreeg. Een andere tactiek welke ik soms (met minder succes) hanteerde was het eten van een vettige snack voor het slapen, vooral als ik géén drankjes met suiker nam die avond.

Natuurlijk had ik hierbij avonden met mooiere en met slechtere bloedsuikers. Met variabelen als dansen, warmte, alcohol, eten, etc. is het simpelweg te lastig om altijd goede bloedsuikers te realiseren. Wel zorgde ik er persoonlijk altijd voor dat ik mijn medicatie mee had, dextro’s in mijn broek had en nooit zo veel dronk dat ik niet meer helder genoeg was om mijn insuline (goed) te doseren.

Zowel toen als nu kies ik eigenlijk alleen maar drankjes laag in koolhydraten. Ikzelf vind het te lastig om ook nog eens insuline te moeten doseren voor een drankje om een piek te voorkomen, zeker met de vergrote kans op een uitgestelde hypo.

Bronnen

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6125008/#bibr7-1559827617722137

[2] https://www.calorieking.com/us/en/

[3]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6761899/

DEEL DIT ARTIKEL

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder: