Een pizza eten met diabetes type 1

Pizza met diabetes type 1 eten: handige tips

In deze blog

Pizza eten met diabetes type 1; het is misschien wel de meest lastige maaltijd om je bloedsuikers binnen streefwaarden voor te houden. In dit artikel lees je waarom dit zo lastig is. Ook deel ik hoe ik hier persoonlijk mee omga en de kans op een hyper of hypo zoveel mogelijk verklein.

Waarom is pizza eten met diabetes type 1 lastig?

Een reguliere pizza bevat veel koolhydraten, verzadigde vetten en transvetten. Dit soort vetten zorgen ervoor dat dat de koolhydraten langzamer worden opgenomen door het lichaam. Dit kan zo langzaam gaan, dat de snelwerkende insuline die je doseert sneller werkt dan de snelheid waarop de koolhydraten in het lichaam afgebroken worden.

Doseer je voor een pizza op basis van je reguliere koolhydraatratio, dan loop je hierdoor een verhoogd risico op een hypo op de korte termijn. Daarnaast loop je ook nog een verhoogd risico op een hyper enkele uren na de maaltijd. Dit omdat de koolhydraten dan nog steeds aan het verteren zijn, dankzij het vertragende effect van de vetten. Dat kan soms wel tot 8 uur duren!

Daarnaast zorgen verzadigde vetten en transvetten ook voor meer insulineresistentie [2]. Dit maakt dat je mogelijk méér insuline nodig hebt bij een pizza dan bij een normale maaltijd.

De kunst is dus om de dosering snelwerkende insuline zowel qua hoeveelheid als qua timing goed af te stemmen op de pizza en de snelheid waarmee de koolhydraten worden afgebroken.

Mijn persoonlijke aanpak voor pizza eten met diabetes type 1

Bij het doseren van insuline voor een pizza houd ik rekening met bovenstaande. Zo probeer ik een hypo aan het begin en een hyper na de pizza te voorkomen.

Hiervoor ga ik de pizza eerst ‘analyseren’. Betreft het een pizza uit het diepvriesvak van de supermarkt? Dan kan ik kijken naar de hoeveelheid en verdeling koolhydraten, vetten en eiwitten. Bij het bezorgen van een pizza is dit vaak ook nog mogelijk, bijvoorbeeld via de website van Dominos of New York pizza.

Eet ik een pizza buiten de deur? Mijn ervaring is dat deze vaak groter zijn, maar qua deeg wat dunner. Zodoende probeer ik naar mijn beste kunnen een inschatting te maken van het aantal koolhydraten, vetten en eiwitten.

Deze informatie dient als startpunt voor het bepalen van mijn insulinedosering. Op basis van mijn eigen ervaring weet ik dat een pizza tussen zo’n 6 uur tot 8 uur effect heeft op mijn bloedsuiker.

Voor mij persoonlijk werkt het het beste om mijn totale dosering op te splitsen in drie kleinere doseringen. Een aan het begin, een dosering ongeveer twee uur na het eten en nog een dosering zo’n 1,5 uur daarna.

Ook weet ik uit ervaring dat ik in totaal veel meer insuline nodig heb voor een pizza dan voor een normale maaltijd. Mijn reguliere koolhydraatratio gaat niet op. Meestal heb ik zo’n 75% extra insuline nodig.

Wat voor soort pizza ik ook eet, in alle gevallen bekijk ik een stuk vaker mijn bloedsuiker na het eten van een pizza. Zo hou ik in de gaten of de stijging in bloedsuiker ongeveer overeenkomt met de timing op basis waarvan ik normaliter mijn tweede en derde dosering toedien.

Uiteraard corrigeer ik waar nodig, zoals bij een flinke hypo of serieus hoge hyper. In het laatste geval zet ik soms licht intensieve beweging in om mijn bloedsuiker sneller te doen dalen.

Wees niet te streng voor jezelf bij het eten van een pizza met diabetes type 1

De hoeveelheid benodigde insuline is voor iedereen anders. Ook zijn er andere methodes om een pizza aan te vliegen, als het gaat om insulinetoediening. Zo kun je bijvoorbeeld ook twee doseringen nemen met wat tijd ertussen, en vervolgens je basale insuline tijdelijk verhogen.

Er is geen goed of fout. Het belangrijkste is om te kijken naar wat voor jou het beste werkt om bij het eten van een pizza je bloedsuiker zoveel mogelijk binnen streefwaarden te houden. En om dit te bespreken met je diabetesverpleegkundige.

Wees er ook oké mee als het niet lukt om je bloedsuiker binnen streefwaarden te houden. Je kunt niet meer dan je best doen. Een pizza is een ontzettend lastige maaltijd om insuline voor te doseren. Het gaat er uiteindelijk om hoe jij op lange termijn met je bloedsuiker om gaat. En wat je Time in Range over een langere periode is. Dat het soms niet lukt om met een pizza je bloedsuiker te managen, is niet direct een probleem. En lukt het wel? Dan is het alleen maar mooi meegenomen.

Time in Range verbeteren?

Om het risico op complicaties te verkleinen is het belangrijk om je bloedsuiker pro-actief te managen. Met een pizza is dit lastig, maar dat is meestal een uitzondering. Het gaat er om wat je op dagelijkse basis doet over een langere periode heen. Dit uit zich in je Time in Range.

Kun je hulp gebruiken bij het verbeteren van je Time in Range? Kijk dan eens naar de Time in Range Transformatie Cursus.

Hoe vlieg jij een pizza aan met diabetes type 1?

DEEL DIT ARTIKEL

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder: